5 Temmuz 2013 Cuma

Bir Boş Uğraş: "Bahar" Şarkısında Çelişkileri İncelemece





Candan Erçetin'in Bahar şarkısının nakaratı şöyle:

"Bahar geldiğinde mi ben böyle olurum
Yoksa böyle olduğumda mı gelir bahar
Ayrıca bunun seninle ne ilgisi var
Tabi ki ben böyle oldugum için bahar
Çünkü sana değdiğinden beri ellerim
Bütün kış dallarında tomurcuklar var"

Gördüğünüz gibi neden-sonuç ilişkileri bakımından aşmış bir bölüm bu. Adım adım analiz edecek olursak önce "Bahar geldiğinde mi ben böyle olurum yoksa böyle olduğumda mı gelir bahar?" diye soruluyor. Yani neymiş:

1) Bu sözleri söyleyen kişi bahar geldiği için "böyle" (olumlu bir anlamı olduğu muhakkak) olmuş olabilir. Bahar, onun ruh halini de güzelleştirmiş vesaire.
2) Bu sözleri söyleyen kişi "böyle" olduğu  için bahar gelmiş olabilir. Baharın gelişi, bu arkadaşın özelliklerine dayandırılmış. Yani o kadar canlı, o kadar taze, o kadar mutluymuş ki bunların kaynağı sayılan bahar bile ona istinaden gelmiş. Bu özellikler bakımından öznemiz, bahardan üstünmüş. .

Tamam, olabilir. Demek ki bu iki seçenekten biri ilerleyen mısralarda seçilecek. Desek de pek öyle olmuyor. Ne deniyor sonra: Ayrıca bunun seninle ne ilgisi var? HAYDAA. Zaten bunun sen diye hitap edilen bir başka kişiyle ilgisi olduğunu iddia eden olmamıştı ki? İki seçenek vardı? Diye düşünürken pat diye başka bir yargı: Tabi ki ben böyle olduğum için bahar. Haa, yani bu cümleyle beraber 2. seçeneğin tercih edildiğini anlıyoruz. Neydi 2. seçenek. Bir zahmet yukarı çıkıp bakın. 

Tamam diyoruz mesele halloldu. Ama öyle mi? Öyle olmalı, çünkü bir sonraki cümle "çünkü" ile başladığına göre bu cümleyi açıklamalı. Bakıyoruz: "Çünkü sana değdiğinden beri ellerim, bütün kış dallarında tomurcuklar var." Bir kez daha: HAYDAAA! Bu "sana" dediği kişi daha önce "seninle ne ilgisi var" dediği arkadaş. Ulan hani ilgisi yoktu? İşin kaynağı oymuş! E o zaman ilk baştaki sorular ne?

İşim gücüm yok işte napiyim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder